استفاده از گیاه مهر طلایی ممکن است کنترل قند خون را در بیماران دیابتی تحت درمان با متفورمین به خطر بیاندازد

8فوریه 2021 - بیماران دیابتی ممکن است در حالی که داروی متفورمین را مصرف می کنند، به طور ناخواسته، تلاش خود را برای حفظ سطح قند خون سالم، ضایع کنند. این نگرانی ناشی از مطالعه اخیر منتشر شده در مجلهClinical Pharmacology & Therapyics ، است.

متفورمین، معروف ترین داروی خوراکی پایین آورنده قند خون در جهان، در کوکتل داروهای انتخابی که به شرکت کنندگان در یک مطالعه بالینی، به رهبری دانشمندان کالج داروسازی و علوم دارویی دانشگاه ایالتی واشنگتن داده شد، وجود داشت. این مطالعه به دنبال تعیین تأثیر goldenseal، بر ترانسپورترهای خاص داروها- پروتئین هایی که جذب یا دفع مولکول های دارو را در بافت های مختلف مانند روده ، کبد و کلیه تسهیل می کنند- بود.

دکتر James Nguyen، داروساز و نویسنده ی نخست این تحقیق، گفت: پس از شش روز مصرفgoldenseal ، شرکت کنندگان حدود 25 درصد متفورمین کمتری در بدن خود داشتند، که از نظر آماری یک تغییر قابل توجه است و می تواند به طور بالقوه بر کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 تأثیر بگذارد. این یافته به عنوان یک هشدار برای ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و بیماران است که استفاده ی بدون نسخه از یک محصول طبیعی ممکن است منجر به تداخل دارویی ناخواسته و نتایج منفی در سلامت شود.

سطح ناپایدار قند خون، خطر ابتلا به عوارض جدی در سلامتی از جمله بیماری های قلبی، کلیوی و عفونت را در بیماران افزایش می دهد. دکتر Nguyen، گفت: گزارشاتی مبنی بر اینكه بیماران دیابتی به طور فزاینده ای از goldenseal، و berberine- ماده ای موجود در goldenseal- برای خود درمانی استفاده می كنند، نگرانی هایی را ایجاد کرده است، احتمالاً این خود درمانی براساس ادعاهایی صورت می گیرد که در مورد پایین آمدن سطح قند خون با كمك berberine وجود دارد.

گیاه مهر طلایی یا goldenseal، یک گیاه دارویی چند ساله ی بومی آمریکای شمالی است، این گیاه اغلب با گیاه اکیناسه(Echinacea)، یک محصول گیاهی پرفروش، در داروهای گیاهی مورد استفاده برای خود درمانی سرماخوردگی و سایر عفونت های دستگاه تنفسی ترکیب می شود. Goldenseal همچنین معمولاً برای خود درمانی موارد گوارشی مانند اسهال و یبوست و همچنین بثورات و سایر مشکلات پوستی استفاده می شود.

پایه گذاری بهترین روشها

 گیاه Goldenseal، یکی از چندین محصول طبیعی است که به عنوان بخشی از مطالعه ی مرکز تحقیقات تعامل داروهای طبیعی با حمایت مالی موسسه ملی بهداشت، به عنوان یک تلاش چندرشته ای به رهبریWSU ، برای توسعه رویکردهای استاندارد برای مطالعه ی تعاملات بین محصولات طبیعی و داروها، مورد بررسی قرار گرفته است.

پرفسور Mary Paine، نویسنده ارشد و محقق اصلی این تحقیقات از کالج داروسازی و علوم داروییWSU ، خاطرنشان کرد: در حالی که سازمان غذا و دارو و سایر آژانس های نظارتی دارای دستورالعمل های خوبی برای مطالعه فعل و انفعالات بالقوه بین داروها هستند، اما چنین رهنمودهایی برای فعل و انفعالات محصولات طبیعی و داروها وجود ندارد. این شکاف از آنجایی ایجاد شده است که برخلاف داروهای شیمیایی، الزامی برای آزمایش و بررسی خطرات احتمالی تداخل دارویی در مورد محصولات طبیعی قبل از ورود به بازار وجود ندارد.

پرفسور Paine، گفت: کار ما در مطالعه ی Goldenseal کمک کرد، تا پایه و اساسی برای ایجاد بهترین روش ها برای مطالعه ی این تعاملات، بویژه در مورد تعاملاتی با واسطه ی ترانسپورترها، فراهم شود.

مطالعه ی پیش بینی مدل آزمایشات

یکی از اهداف اصلی این مطالعه که اخیراً منتشر شده است، تعیین میزان صحت مدلهای مبتنی بر ریاضیاتسازمان غذا و داروی آمریکا،برای پیش بینی تداخلات دارویی-دارویی با واسطه ی حاملها است که می تواند برای پیش بینی موفقیت آمیز فعل و انفعالات طبیعی دارو و دارو استفاده شود. برای فهمیدن این موضوع، محققان با همکاری یک سازمان تحقیقاتی قراردادی، آزمایش هایی را در لوله ای آزمایش انجام دادند تا مشخص کنند آیا عصاره ی گیاه مهر طلایی(goldenseal) از هر یک از 15 ترانسپورتر مختلف دارویی، جلوگیری می کند. سپس داده های حاصل از این آزمایشات در مدل ها گنجانده شد تا بتواند پیش بینی کند که آیا goldenseal با هر یک از داروهای موجود در کوکتل دارویی که قرار است در مطالعه بالینی بعدی استفاده شود، تداخل دارد یا خیر.

 این کوکتل شامل دوزهای کمی از سه داروی مختلف بود که حمل آنها توسط ترانسپوترهای مختلف در بدن انجام می شود: فوروزماید (ادرار آور) ، روزوواستاتین (داروی ضد کلسترول) و متفورمین. داروی میدازولام (آرام بخشی با اثر کوتاه مدت) به عنوان یک کنترل مثبت، یا دارویی که تداخل آن باgoldenseal  شناخته شده است، در این کوکتل قرار گرفت. Goldenseal آنزیم متابولیکی که میدازولام را تجزیه می کند، مهار می کند و درنتیجه منجر به افزایش میدازولام در بدن می شود.

سرانجام، آنها یک مطالعه بالینی را با 16 شرکت کننده سالم انجام دادند تا ببینند آیا پیش بینی های آنها به واقعیت نزدیک است. در فاز پایه، به شرکت کنندگان فقط کوکتل دارویی داده شد. در مرحله مواجهه با goldenseal، شرکت کنندگان سه بار در روز و به مدت پنج روز از goldenseal استفاده کردند، قبل از اینکه کوکتل دارو و دوز دیگری از goldenseal در روز ششم به آنها داده شود و سپس در همان روز دو دوز دیگر به آنها داده شد. نمونه های خون و ادرار پس از مصرف کوکتل دارویی از شرکت کنندگان در فواصل منظم جمع آوری و توسط محققان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت تا نحوه ی حرکت هر دارو در بدن با یا بدون قرار گرفتن در معرض goldenseal، با هم مقایسه شود.

بر اساس پیش بینی های مدل، محققان انتظار داشتند که در مطالعه بالینی، تعاملی بین goldenseal و روزوواستاتین پیدا کنند، اما چنین تعاملی مشاهده نشد. با کمال تعجب، داده های بالینی نشان داد که مصرف goldenseal، همراه با متفورمین باعث کاهش غلظت خون متفورمین می شود، که پیش بینی های مدل، این موضوع را نشان نداده بود.

این یافته ها به محققان کمک می کند تا این مدل ها را اصلاح کنند تا دقت پیش بینی مطالعات تعامل داروهای طبیعی با داروهای شیمیایی در آینده افزایش یابد. به عنوان پیگیری تحقیقات، دکتر Nguyen قصد دارد مطالعاتی را برای تعیین مکانیزمی که از طریق آن goldenseal باعث تغییر جذب متفورمین می شود، انجام دهد. بر اساس این داده ها، وی اظهار داشت: به نظر می رسد این اتفاق در روده رخ دهد و ممکن است توسط ناقل OCT1، هدایت شود. این تحقیق در نهایت می تواند منجر به کشف فعل و انفعالات سایر محصولات طبیعی و داروها شود، که شامل goldenseal و داروهای حمل شده توسط OCT1، است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-02-goldenseal-compromise-glucose-diabetics-metformin.html